Deze ruimte is ingericht en wordt beheerd door de site Garage de poche. Ze is bestemd voor internauten die zin hebben om hun collecties te showen of om fotogenieke modellen te onthullen op het web. Wil u graag, zoals Wilfried, uw juweeltjes te kijk zetten? Contacteer mij dan.

Wilfried, een Belgisch verzamelaar van Vlaamse bloede, toont ons een deel van zijn verzameling. U kan naar keuze switchen tussen de Nederlandse en de Franse versie. Het zwaartepunt ligt op klassieke wagens uit de jaren '50 en '60. De Karmann Ghia is zijn favoriet. Andere thema's zijn : Autosalon, Autosport, Automusea, enz... Sommige vierwielers zijn beeldig in alle maten!
© 2011-2016 WILFRIED All rights reserved.

KARMANN-GHIA DO BRASIL

De Karmann-Ghia Porsche: corrida in Brazilië

Van 1962 tot 1971 werd de KG Type 14 gebouwd in Brazilië (23.393 coupés en 177 cabrio’s). De fabriek van Karmann-Ghia do Brasil bevindt zich te Sao Bernardo da Campo (in de zuidelijke regio Sao Paulo). Het model verschilde nauwelijks van de Duitse versie (andere bumpers, wieldoppen, achterlichten en in 1970 tochtraampjes vooraan). Veel minder bekend is dat hem op Braziliaanse bodem een heuse sportieve loopbaan was beschoren!

Herdenkingsposter ontworpen door Mauricio Morais

In de jaren ’60 en ’70 slaagde Brazilië er namelijk in een winnende Karmann op de piste neer te zetten. Ingenieur Paulo Goulart was een Volkswagen dealer in Sao Paulo die daarnaast ook Porsche invoerde. Hij liet een Karmann voorzien van een Porsche 356 motor door de firma Rampson. Daarmee behaalde Chico Landi – de eerste Braziliaanse F1-piloot – in 1964 de eerste successen op de piste buiten categorie, waardoor rivaliteit ontstond met Willys (die vanaf 1965 de Alpine A110 inzette).


In 1966 liet Goulart een prototype uit glasvezel, ontworpen door Anisio Campos, homologeren en richtte hij zijn eigen raceteam op, genaamd “EQUIPE DACON” (naar de naam van zijn VW concessie): vier wagens in het donkerblauw met witte flanken en een spoiler op de motorkap; twee met een 1600cc motor van 120pk en twee met een 2 liter 200pk van de Porsche 904. Bekende Braziliaanse piloten liepen school aan het stuur van de KG-PORSCHE, zoals José Carlos Pace en de gebroeders Emerson en Wilson Fittipaldi. Pace (die in 1975 de Grote Prijs Formule 1 in Brazilië won) zei later dat dit zijn meest geliefde racewagen was.


  De KG-Dacon nr. 7 van Wilson Fittipaldi Junior, in het museum van Paulo Trevisan (credits Fred Carvalho)

Het legendarische team Dacon behaalde de zege in vijf van de tien wedstrijden waaraan het deelnam: o.a. de 1000 km van Guanabara te Rio (18/12/1966) en de 12 uur van Interlagos, met als klapstuk de eerste drie plaatsen in de 1000 km van Brasilia (22/04/1967). Helaas verloor Goulart kort daarna de steun van Volkswagen, zodat het team moest worden opgedoekt. Eén wagen werd vernietigd; drie andere werden verkocht aan de Fittipaldi’s en Aylton Varando en diens neef Joao Varanda Filho (bijgenaamd Jiquica), die ermee privé bleven deelnemen aan wedstrijden (o.a. gesponsord door Bardahl). Dankzij Paulo Trevisan werden deze gerestaureerd en nu nog worden er historische races mee gereden.
J.C. Pace, Totó P. Filho en P. Goulart
1000 mijl van Guanabara 1966 (archieffoto):
1° W. Fittipaldi & L. Peres #77
2° J.C. Pace & Totó P. Filho #2

Aankomst van de 1000 km van Brasilia in 1967 (archieffoto):
1° J. Carlos Pace/W. Fittipaldi; 2° E. Fittipaldi/F. Lameirão; 3° L. Duarte/R. Costa

 
In het Braziliaanse tijdschrift “Racing” publiceerde Flavio Pinheiro een artikel over Equipe Dacon (nr. 298, januari 2012, p. 56-58).

Zie ook de video van Auto Esporte (uitzending van 20/01/2008 op de Braziliaanse zender Rede Globo): KG-Porsche op de piste

Met bijzondere dank aan:
-  Levindo Santos, van de KG Club Belo Horizonte Brasil (http://kgcbh.blogspot.be/) en vice-voorzitter van de KG World Club;
-  Fernando Paiva en Sidney Cardoso, redacteurs van de website Nobres do Grid (http://www.nobresdogrid.com.br);
- Paulo Trevisan, curator van het Museo do Automobilismo Brasileiro in Passo Fundo,
voor het ter beschikking stellen van hun buitengewone documentatie.

Geen opmerkingen: