Deze ruimte is ingericht en wordt beheerd door de site Garage de poche. Ze is bestemd voor internauten die zin hebben om hun collecties te showen of om fotogenieke modellen te onthullen op het web. Wil u graag, zoals Wilfried, uw juweeltjes te kijk zetten? Contacteer mij dan.

Wilfried, een Belgisch verzamelaar van Vlaamse bloede, toont ons een deel van zijn verzameling. U kan naar keuze switchen tussen de Nederlandse en de Franse versie. Het zwaartepunt ligt op klassieke wagens uit de jaren '50 en '60. De Karmann Ghia is zijn favoriet. Andere thema's zijn : Autosalon, Autosport, Automusea, enz... Sommige vierwielers zijn beeldig in alle maten!
© 2011-2020 WILFRIED All rights reserved.

HISTORIEK

Een joint venture onder een gunstig gesternte

De naam Volkswagen Karmann Ghia
verwijst uitdrukkelijk naar zijn drie vaders:

Ten eerste GHIA, de ontwerper uit Turijn
waaraan het model zijn sierlijke lijnvoering te danken heeft.

Ten tweede KARMANN, de carrossier uit Osnabrück
die het idee doordrukte van een kleine serie,
deels handgebouwde, klassewagens.

Ten slotte VOLKSWAGEN, de constructeur uit Wolfsburg
die zorgde voor de mechanische basis (beproefde ‘flat four’ techniek
met motor en chassis van de export Kever)
en een uitgebreid dealernet.


De stroomlijn van de Karmann-Ghia Type 14 werd ontwikkeld in een windtunnel, om de luchtweerstand te breken. Het plaatwerk bestaat uit kleinere persdelen die zijn aaneen gelast, daarna gepolijst en bewerkt met tin. De buitenkant krijgt vier laklagen. De gewelfde voor- en achterruit zijn omgeven door dunne stijlen; de B-deurstijl ontbreekt. Het verlaagd zwaartepunt versterkt nog zijn uitgerekt profiel.

De ‘French Connection

Nochtans blijft het ontstaan van het model in mysterie gehuld. Mogelijk lagen de plannen al sinds 1950 in de la van Mario BOANO, toenmalig eigenaar van Carrozzeria Ghia. Op vraag van Wilhelm Karmann junior toonde zijn opvolger Luigi SEGRE eind 1953 een prototype aan Heinz NORDHOFF, de baas van VW.
 
1953 KG Prototype, vooraanzicht en achteraanzicht www.angelfire.com

 Charles LADOUCHE, de Franse importeur voor VW en Chrysler, speelde daarin een sleutelrol. Niet alleen leverde hij Ghia zonder medeweten van VW een Kever platform; er vonden in Parijs ook geheime afspraken plaats. Over de Amerikaanse invloed zijn de meningen verdeeld. Virgil EXNER, een oudgediende bij Loewy, zag in het ontwerp een verkleinde kopie van zijn Chrysler d’Elegance, die in 1953 bij Ghia werd gebouwd.
 
1953 Chrysler d’Elegance, ¾ vooraanzicht www.autoweteran.gower.pl en zijaanzicht www.madle.org 

De waarheid zal wel nooit helemaal aan het licht komen, maar allicht is veel te verklaren door de heersende stijltrends. Er is immers een treffende gelijkenis met een andere ‘show car’, van Franse makelij. Het betreft de Renault 4cv Autobleu, die werd voorgesteld op het Autosalon van Parijs in 1953.
 
Autobleu, ¾ vooraanzicht www.classic2.dds.nl en ¾ achteraanzicht www.AllSportAuto.com

Dit was een afgeleide van het bekende Viertje, de Franse tegenhanger van de Kever (deze blog staat niet voor niets op een site gewijd aan de ‘Vlo van Billancourt’). Hij werd ontwikkeld door Lapeytre en Mestivier, in samenwerking met Ghia (en later carrossier Chapron). Het procedé was gelijkaardig: een schoonheidskuur toepassen op een kleine gezinswagen, met de zegen van de Regie. Maar het sloeg niet aan.

Op het onderstel van de Kever hebben trouwens vele onafhankelijke carrossiers VW specials gebouwd: Hebmüller, Rometsch, Dannenhauer & Stauss, Beutler, Drews, Denzel en nog enkele anderen. Maar enkel Karmann wist de markt te veroveren met een tijdloze, betaalbare klassieker. Hij had natuurlijk een voetje voor bij Volkswagen, want hij bouwde sinds 1949 ook de fel begeerde 4-zits VW cabriolet.
 
Rometsch Lawrence Coupe, ¾ vooraanzicht www.coachbuild.com en ¾ achteraanzicht www.karmann-ghia-lippe-nrw.de

The World’s slowest sports car

De K-G coupé (codenaam 143) werd op 14 juli 1955 voorgesteld aan de pers in Georgsmarienhütte, en in september aan het publiek op de 37ste IAA van Frankfurt. Het was een schot in de roos: na 1 jaar waren er al 10.000 verkocht. De productie van de cabriolet (code 141) startte twee jaar later, in 1957. In 1959 kwam de rechtsgestuurde versie uit (resp. code 144 en 142 voor coupé en cabriolet).
 
 KG Montage Belge : Tussen 1957 en 1959 werden 636 Karmann Ghia’s geassembleerd in Vorst.
(prijs in 1958: 95.000 oude BEF)
 Opgelet: weergave foto onderworpen aan uitdrukkelijke goedkeuring!

Zo werd hij in 1956 onthaald door de USA pers: „New VW has the looks and handling qualities of a sports car but not the speed nor the acceleration characteristics... It is not a sports, gran turismo, or fast touring machine, but rather a semi-custom body on a Volkswagen chassis... Overall, the Karmann-Ghia VW coupe is potentially an economical touring and town car for a man and woman of middle height and refined taste. It is not now, and was never intended to be a sports car, but who is to say what might happen if a Porsche engine were to appear in that broad tail? ... Most important, it is much fun to drive".

Ook al had hij een sportief uiterlijk, onderhuids was het een “impotente Apollo“. Zijn zwakke prestaties waren het enige punt van kritiek. De betrouwbaarheid primeerde immers. Toch werd hij in de reclame zonder schroom (met ’n tikkeltje zelfspot) vergeleken met echte sportwagens als de Porsche 911, de Mercedes 280 SL en de Maserati Mistral.
 
1970 Sportscars, advertenties www.type-14.com en www.AteUpWithMotor.com

Het koetswerk kreeg een facelift in 1959 (hogere koplampen, andere achterlichten en andere ‘neusgaten’, die trouwens ontbraken bij het prototype). In 1969 veranderde de vorm van de knipperlichten vooraan en in 1971 die van de bumpers (zie: THE REAL THING – Evolutie). Verder volgde de K-G de technische verbeteringen van de Kever op de voet. Er kwamen vier uitvoeringen: de 1200, 1300, 1500 en 1600.

De motorinhoud en het vermogen stegen geleidelijk: van 1192cc (met 30pk in 1955 en 34pk in 1960), over 1285cc en 40pk in 1965, tot 1493cc en 44pk in 1966. Tegelijk werd overgegaan van trommel- naar schijfremmen vooraan en van 6 op 12V. In 1970 verscheen de ultieme 1584cc motor met 50pk en een top van 138 km/u, die de uitroep ontlokte „De laatste Porsche Speedster is... een Karmann Ghia!”.

Voor wie dit niet volstond, waren er de Okrasa kit van Oettinger of de Judson supercharger om de motor op te drijven. Na tuning haalde men pakweg 150 km/u. Niet echt denderend, tegenover zijn tijdgenoten: MG A 160 km/u, Alfa Romeo Giulietta 165 km/u, Mercedes 190 SL 170 km/u…

Heilige Drievuldigheid

De kleine Type 14 bleef bijna 20 jaar in productie, van 1955 tot 1974. Van de coupé werden ± 360.000 exemplaren gebouwd, van de cabriolet ± 80.000, dus in totaal ongeveer 440.000 wagens. Hoeveel daarvan zouden het hebben overleefd? Zijn opvolger was de VW Scirocco.

Nog tijdens zijn looptijd verschenen twee andere Karmanns. Van 1961 tot 1969 was er de grote Type 34 (“Razor-Edge” of “Eyebrows”), die veel weg had van de Chevrolet Corvair. Daarvan werden slechts 42.500 exemplaren gebouwd. Minder bekend is de TC (Touring Coupé) of Type 145, een fastback die van 1970 tot 1975 in Brazilië werd gebouwd (± 20.000 stuks).
 
1961 Type 3 en 1972 KG TC, advertenties www.kdf-wagen.de en www.angelfire.com

De KG is in alle opzichten een buitenbeentje onder de Volkswagens. Hij staat op een Duits onderstel met een elegant Italiaans kleedje en was – voortgedreven op de golf van ‘Small is beautiful’ – vooral geliefd aan de Californische kust. Meer nog dan een haute couture Volkswagen is het een tot kult object verheven nicheproduct, dat decennia later duizenden liefhebbers blijft bekoren.

Bronnen :

- Malcolm BOBBIT, Karmann Ghia Coupé & Cabriolet, ed. Veloce, 2002, 112pp.
- Bob BROWN, “The last Porsche Speedster is... a Karmann Ghia!”, Car and Driver, 08/1972, p.29-32.
- Jean-Jacques DUPUIS, “Hors-série : 4cv Autobleu”, Gazoline, n° 89, 04/2003, p.8-13.
- Carlo Alberto GABELLIERI, “VW Karmann-Ghia: perfezione tedesca, stile italiano”, Auto d’Epoca, 03/1995, p.39-45.
- W. KARMANN GmbH, “Die Karmann Ghia Story – Gründerjahre”, www.karmann.com, 7pp.
- Jan LAMMERSE, “Kevertechniek in Italiaanse verpakking”, Het Automobiel, nr. 48, 03/1984, p.22-27.
- Philippe LEVIEZ & Jérôme VILA, “Historique : Les Karmann Ghia de 1955 à 1959”, Super VW Magazine, n° 105, 05/1998, 5pp.
- Karl LUDVIGSEN, “SCI tests the new Karmann Ghia Volkswagen”, Sports Car Illustrated, 04/1956, p.40-43,62.
- Dominique PASCAL, “Volkswagen Karmann Ghia”, Auto Collection, n° 49, ed. SPAL, 1999, 34pp.
- Clive PREW, “Classic profile : Café racers”, Classic and Sportscar, 05/1988, p.26-32.
- Graham ROBSON, “Getting by on its Good Looks: Volkswagen’s Karmann-Ghia”, Collectible Automobile, 04/1996, p.25-35.
- Aaron SEVERSON, “Beetle in a Cocktail Dress: The Volkswagen Karmann Ghia”, www.AteUpWithMotor.com, 02/2009, 13pp.
- X, “Mama mia, een Volkswagen van Ghia”, Auto Motor Klassiek, 02/1997, p.24-27.

Geen opmerkingen: