Deze ruimte is ingericht en wordt beheerd door de site Garage de poche. Ze is bestemd voor internauten die zin hebben om hun collecties te showen of om fotogenieke modellen te onthullen op het web. Wil u graag, zoals Wilfried, uw juweeltjes te kijk zetten? Contacteer mij dan.

Wilfried, een Belgisch verzamelaar van Vlaamse bloede, toont ons een deel van zijn verzameling. U kan naar keuze switchen tussen de Nederlandse en de Franse versie. Het zwaartepunt ligt op klassieke wagens uit de jaren '50 en '60. De Karmann Ghia is zijn favoriet. Andere thema's zijn : Autosalon, Autosport, Automusea, enz... Sommige vierwielers zijn beeldig in alle maten!
© 2011-2020 WILFRIED All rights reserved.

AUTOMUSEA

D’Ieteren Gallery Brussel: een reis door de tijd
 
Sinds 1948 is de naam D'Ieteren onafscheidelijk verbonden met de invoer van Volkswagen in België. De VW-groep herbergt niet alleen Audi, Seat, Skoda en Porsche, maar ook de luxemerken Bugatti, Bentley en Lamborghini. Het bedrijf D'Ieteren maakte faam als koetswerkbouwer en specialiseerde zich later in de assemblage van Studebaker. Ze importeren nu zelfs Yamaha moto's.

De collectie bevat prachtexemplaren van vergane glories als Hispano-Suiza, Pierce Arrow, Packard, Auburn en zilveren bolides van Auto Union. Een blauwe Belgische Excelsior Torpedo uit 1924 trekt de aandacht: de ruiten klappen weg in de deuren, zodat het een open auto werd. Ook Apal (vooral bekend door de Buggy), dat in 1961 een polyester coupé bouwde op Keverbasis, ontbreekt niet. En Neretti (anagram van Ieteren) was een paar jaar lang hun geheime huismerk.

Zie ook het artikel « Van koets tot automobiel »

__________________

De Wolfsburcht in Wijk en Aalburg (bij Den Bosch)

Sinds 2010 heeft Nederland een museum voor de luchtgekoelde Volkswagen. De naam verwijst naar Wolfsburg in Duitsland (waar de moederfabriek van Volkswagen ligt) en de voorgevel heeft de vorm van een burcht, naar het logo dat de kofferklep, het stuur en de wieldoppen van vroege Kevers siert. Het museum wordt uitgebaat door André van Wijlen, een veehouder met een uit de hand gelopen hobby en diens echtgenote Antoinette.

Op de verdieping staan zo‘n 20 voertuigen uitgestald, te midden van tijdgebonden accessoires en documentatie. Er zijn ook vitrines met miniaturen en de hoes van “Abbey Road” (The Beatles, 1969). Mister Bubble Head, de blauwe VW mascotte, wijst de weg. Op het gelijkvloers bevindt zich een onderdelenshop en een werkplaats.

Eye-catchers zijn: de “Ratcatcher”, een gepatineerde brilkever uit 1950; een Schwimmwagen; de “Gelb-schwarzer Renner”, een zeldzame Kever 1303 S uit 1972 (3500 stuks); de FT Bonito, een Ford GT 40 replica (kitcar op een Kever onderstel met een Subaru motor); en een 1958 lowlight KG.

__________________

De schatkamer van Karmann in Osnabrück

In 2009 legde cabriospecialist Karmann de boeken neer. Gelukkig schoot de Volkswagengroep te hulp en werd de volledige verzameling van 137 historische voertuigen overgenomen. Naast het prototype van de Karmann Ghia zijn er ook de Type 34 cabrio en TL, Braziliaanse modellen en concept cars van Giugiaro te zien. Hal 14 wordt uitzonderlijk opengesteld voor groepen. Bovendien wordt vanaf 2011 de nieuwe VW Golf cabrio op deze site gebouwd.
__________________

Het nieuwe museum in Turijn en de oude FIAT fabriek

Turijn is de stad van FIAT en design. Het Nationaal Automobielmuseum, opgedragen aan pionier Carlo Biscaretti di Ruffia, werd heropend in maart 2011 en geeft onderdak aan 200 wagens. Daaronder bevindt zich de Cisitalia van Pininfarina, omschreven als "moving sculpture" door Arthur Drexler, de conservator van het MOMA in New York.
Het huidige Lingotto (=goudstaaf) beurscomplex huisvestte van 1923 tot 1982 de FIAT fabriek, die door Giovanni Agnelli op Amerikaanse leest werd geschoeid, met een ovalen testbaan op het dak!

Geen opmerkingen: